Holmgrens Bil

“Med Any4m har Holmgrens Bil skapat struktur, smarta formulär och effektivare HR-processer”

— Christina Kullin, HR-affärspartner Holmgrens Bil

År 1960 startade Sonny Holmgren en firma för bilförsäljning i en liten lokal i Jönköping, idag har bolaget växt till en av Sveriges största privata bilhandlare med anläggningar runt om i landet och drygt 650 anställda.

Holmgrens Bil, ett helägt dotterbolag till Holmgren Group, representerar flera olika varumärken såsom BMW, Ford, MG, Hyundai, MINI m.fl. och omsätter idag drygt 4 MDR kronor.

"Att digitalisera anställningsprocessen har ökat informationskvalitén då fälten varit tvingande. Men den mest positiva effekten är ändå den tid vi kunnat kapa mellan beställning och leverans av anställningsavtal. Vi har också byggt ut vår process löpande med nya mail till olika aktörer, både interna och externa. Min inställning är att det alltid går att utveckla och förbättra en process så självklart är jag nöjd med att gränssnittet är så pass enkelt att lära sig att jag kan lösa mycket på egen hand.

Christina Kullin, HR-affärspartner Holmgrens Bil

Christina Kullin berättar om samarbetet med Any4m och valet av plattform.

”Som en av två HR affärspartner jobbar jag i första hand med att stötta våra ledare i allt från rekrytering till enskilda personalärenden och jag är också projektledare med fokus på HR-relaterade projekt. När vi ville optimera och strömlinjeforma våra HR-processer föll valet på Any4m’s plattform främst för att vi helt kunde skräddarsy och skapa strukturerade processer baserat på hur just vi arbetar, inte baserat på en systemstandard som inte helt passar vår verksamhet. Avgörande var också möjligheten att visualisera och bygga våra flöden och formulär helt själva utan kod och enkelt integrera med redan befintliga system, såsom vårt HR-och Lönesystem från Hogia.”

Samtliga ledare inom verksamheten kommer idag åt plattformen, som Holmgrens valt att döpa till ”Självie”, via sin vanliga webbläsare och en automatladdad flik.

Först ut, efter implementering av Any4m’s plattform, var en helt standardiserad anställningsprocess. Christina berättar vidare att de också skapat och standardiserat en produktiv process för verksamhetens rekryteringsbehov.

”Vi har vi helt enkelt tagit fram ett flöde som börjar med en digital behovsanalys där respektive ledare som vill anställa besvarar ett antal viktiga frågor och nyckeltal. Därefter går rekryteringsförfrågan och analysen automatiskt vidare till personer i ledningen för värdering och kommentarer. Beroende på dessa svar blir förfrågan sedan godkänd eller nekad. Nästa utvecklingssteg för denna process är att också automatisera en kravprofil vid godkännande.”

Holmgrens skall inom närmsta tiden även sjösätta en färdigutvecklad process för utvecklingssamtal och därmed samtidigt göra ”Självie” åtkomlig för alla anställda inom verksamheten, inte bara för ledare med personalansvar.

”Jag ser fram emot att göra ”Självie” tillgänglig för alla medarbetare i verksamheten och vi ser många möjligheter till fler innovativa lösningar via Any4m för att upprätthålla kvaliteten i våra processer samt vässa bolagets arbetssätt.
Digitaliseringen är prio för att möta dagens behov av effektiva arbetsverktyg och för att frigöra mer tid till det som är viktigast,
tid för våra kunder och att stå upp för vårt varumärkeslöfte
-Vi bryr oss” 

Christina Kullin, HR-affärspartner Holmgrens Bil

 
Föregående
Föregående

Elvia